wtorek, 7 stycznia 2014

W kraju niewidzialnych kobiet- Qanta Ahmed- Recenzja



Autor : Qanta Ahmed
Tytul : W kraju niewidzialnych kobiet
Wydawnictwo: Wielka Litera
Data wydania: 01.30.2013




Oto jaki opis mnie przekonał do tej książki

Muzułmanka Qanta Ahmed jest wykształconą w Wielkiej Brytanii lekarką, która wyjeżdza na kontrakt do Arabii Saudyjskiej. Na miejscu odkrywa, że rzeczywistość nijak się ma do jej wyobrażeń.


Na początku książki poznajemy Qante Ahmed 31 letnią dziewczynę która urodziła się w UK, rodzice pakistańczycy z pochodzenia, wychowali Qante w muzułmańskiej wierze. Nasza bohaterka to bardzo zdolna dziewczyna która skonczyła studia medyczne w Stanach i wybrała specjalizacje z intensywnej opieki medycznej.
Po jakimś czasie od ukończenia studiów, Qanta ma problemy wizowe. Wybiera w celach zarobkowych,i naukowych wyjazd do Zjednoczonego Królestwa Arabii Saudyjskiej na 2 lata, aby pracować w Szpitalu Gwardii Narodowej Króla Fahda.

Mimo iż Qanta od maleńkości była wychowana w wierze muzułańskiej, przeżywa ona ogromy szok kulturowy już na lotnisku. Musi czekać  na meżyczyzne (opiekuna) z którym ma prawo opuścić  lotnisko. Zgodnie z prawem tylko z męskim opiekunem Qanta moze pojawić się na ulicy.

Nastenym przeżyciem jest dla Qanty zakup abaji ( długi czarny płaszcz zakrywający cale ciało ) oraz czarnej chusty. Wychowana w Wielkiej Brytanii nie przyzwyczajona do zakrywania się,poddaje watpliwość czy zakrywanie się na pewno jest zgodne z koranem.

Praca w szpitalu i kontakty z kolegami lekarzami układają sie Qancie zupełnie inaczej niż w Anglii. W Arabii koledzy lekarze nie traktują jej poważnie pomimo iż ma wiekszą wiedzę od nich. Qanta poznaje także lekarzy którzy są bardziej postępowi,traktują ją na równi z sobą,szanują jej zdanie, którzy chcą aby kobiety pracowały,aby mogły prowadzić auta.

Książka jest napisana przystępnym językiem. Autorka w sposób prosty wyjaśnia muzułmańskie zwyczaje, Opowiada o codziennych problemach z którymi musi się zmierzyć. Jej relacje sa szczere.Dlatego m.in tak dobrze czyta się ta książke. Bardzo chciałam przeczytać tę książke ponieważ miałam wrażenie iż przeczytam coś zupełnie nowego i ciekawego i nie pomyliłam sie.

Polecam tą książke każdej osobie która interesuje się tą tematyką. Na mnie ta książka zrobiła olbrzymie wrażenie.
Czytałam już wiele książek o krajach arabskich i o zwyczajach w nich panujących. Jednakże zazwyczaj treść tych książek była bardzo podobna. Młoda piękna i zakochana kobieta poślubia Muzułmanina ...
Ta książka porwała mnie zupełnie.Przeczytałam ją w 3 dni, nie byłam w stanie przestać. Każdy rozdziła wydawał mi sie ciekawszy niz poprzedni.



...To właśnie kobiety tak naprawdę otworzyły przede  mną drzwi do tego społeczeństwa.Kobiety które mi się zwierzały;kobiety które mnie prowadziły, kobiety które ze mna rywalizowały,które mnie lekceważyły; kobiety które usiłowałam leczyć i które starały się uleczyć mnie; kobiety które były niepismienne, a mimo to nauczyły się na pamieć Koranu...''

Polecam :)










2 komentarze:

  1. Weź mi idź z tą recenzja, pakuj książkę do koperty i mi ją wyślij

    OdpowiedzUsuń
  2. :) Mowilam ci ze nie moglam przestac czytac :) Super ksiazka- nie marudz tylko lec do ksiegarni :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń