środa, 20 maja 2015

Dokąd teraz ? - Iwona Żytkowiak. Recenzja świetnej książki.

Moje pierwsze spotkanie z Iwoną Żytkowiak pozostanie w mojej pamięci na bardzo  długo. 
Powodów jest bardzo dużo, o nich poniżej.



Autorka postanowiła zmusić czytelników do odpowiedzenia sobie na wiele pytań. Trudnych pytań. Postanowiła opisać trudne relacje matka-córka. Muszę przyznać iż lektura tej powieści zasiała we mnie więcej pytań i wątpliwości niż się spodziewałam.  Przyznam iż postawa matki jednej z głównych bohaterek zdumiewała mnie cały czas. Brak zrozumienia z strony matki w stosunku do swojej córki, totalny brak pomocy zdumiewał mnie cały czas. I pytania które kołaczą mi się w głowie : czy Lili Czarnecka byłaby by inną kobietą gdyby miała kochającą matkę ?


Lili Czarnecka jest piękną , wyrachowaną kobietą.I wie jak to wykorzystać aby osiągnąć swoje cele. Nie potrafi kochać nikogo. Nie kocha ani męża, ani kochanka ani swojej córki Sary. Sare widuje   tylko okazjonalnie. Sara już jako dorosła kobieta nie może poradzić sobie z życiem. 
Lili przez swoją przeszłość nie potrafi kochać, nikt ją tego nie nauczył. Lili stara się przez całe życie , aby pokazać iż jest silną niezależną kobietą, która nikogo ani niczego nie potrzebuje. Przez jej zachowanie Sara ma duże problemu z zrozumieniem zachowania swojej matki ...
Pewnego razu Lili zostawia swój telefon w poczekalni u lekarza. Osobą, która go odnajduje jest Ewa Niebieszczańska. Matka, żona... czująca się bardziej jako pasażer swojego życia niż główny kierowca. Ewa nie ma pojęcia jak jedno spotkanie z Lili zmieni jej życie. Czy na lepsze ?


Byłam i ciągle jestem pod wpływem powieści p. Żytkowiak. Jest to tzw, trudna literatura. Nie ma w niej  jednak nic banalnego. Czytając powieść autorki wielokrotnie musiałam zwolnić tempa i zastanowić się nad wyborami naszych bohaterów, a tych jest tu paru : Lili. Sara, Samuel, Olga, Adam. Rafał i Ewa. Każdy z tych postaci walczy w jakiś sposób z błędami swojej przeszłości.
Niesamowity zbiór charakterów powoduje iż od powieści trudno się oderwać pomimo iż wymaga od nas nieustannego myślenia. Z pozoru wydaję się iż autorka nie panuje nad bohaterami, nic bardziej mylnego. Poznając losy naszych bohaterów, poznajemy ich losy które przeplatają się wzajemnie tworzą jedną doskonałą całość. 

Warsztat autorki zachwyca , fikcja uszczęśliwia. Nie mogę znaleźć w powieści nic, co mogłoby mi się nie spodobać. Świetna powieść, ambitnie napisana dla wymagającego czytelnika. I właśnie za to polubiłam świat fikcyjny którym raczy nas autorka. W książce stawia nas przed światem, który nie zawsze jest czarno-biały. Nasi bohaterowie próbują walczyć z przeszłością, próbują kochać , walczyć o swoje szczęście. Wszystkie te cechy powieści zapewniają nam prawdziwą ucztę.
Lektura dla każdego wszędzie. Warta przeczytania. Warta zapamiętania

Dziękuje serdecznie wydawnictwu Prószyński za udostępnienie egzemplarza recenzyjnego.


Tytuł : Dokąd teraz
Autor : Iwona Żytkowiak
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka 2015
Data wydania: 12 maj 2015


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz