poniedziałek, 6 lipca 2015

Nie chciałaś wiedzieć- Jean Hanff Korelitz. Recenzja powieści

Od dawna szukałam dobrego thrillera psychologicznego który potrafił by mnie wbić w fotel.
Powieść : Nie chciałaś wiedzieć ukazała się już jakiś czas temu na rynku wydawniczym, i umknęła w tłumie. Teraz za sprawą nowej współpracy wydawniczej , dzięki wydawnictwu Czarna Owca miałam przyjemność przeczytać powieść o której myślałam już od dłuższego czasu.




Grace jest spełnioną żoną  , kochającą matką dwunastoletniego Henry'ego ucznia  prywatnej  elitarnej szkoły podstawowej. W życiu zawodowym Grace jest uznaną psychoterapeutką , poznajemy ją w momencie gdy na rynku ma się ukazać jej poradnik dotyczący kobiet o tytule : Nie chciałaś wiedzieć Namawia w nim kobiety m.in , aby ufały swoim przeczuciom w pierwszych fazach związku , swojej intuicji przy wyborze partnera. Opisuje w nim przykłady zachowań męskich , które mogą doprowadzić do końca związku. Próbuje przestrzec kobiety przed pewnymi powtarzającymi się męskimi zachowaniami, które kobiety interpretują błędnie. Jak się zapewne domyślacie bardzo często związki takie ulegają destrukcji,  w wyniku czego zapłakana kobieta musi na nowo ułożyć sobie życie. Grace w przed dzień wydania poradnika, ma sporo spraw na głowie. Jednakże w natłoku zajęć znajduje czas , na uczestnictwo w szkolnym komitecie organizacyjnym.


Członkinie  zbierają pieniądze na czesne dla biednych aczkolwiek zdolnych dzieci.
Wszystko w życiu Grace układa się znakomicie do momentu w którym dowiaduję się , że jedna z mam członkiń  klubu umiera w niewyjaśnionych okolicznościach. Policja okazuje zainteresowanie mężem Grace- onkologiem- Jonathanem. Zaskoczona Grace nie rozumie dlaczego policja interesuje się jej mężem. Jonathan był w tym czasie na konferencji... Kiedy Jonathan nie wraca przez długi czas Grace zaczyna podejrzewać , że jej życiu nie jest takie za jakie je brała, że wszystko to  być może obłuda i kłamstwo. Czarne chmury zbierają się nad Grace zwiastując burzę..


Grace na początku powieści jawi się nam jako kobieta, dla której pieniądze i wysoki status społeczny są ważniejsze niż chce się do tego przyznać. Syna posłała do elitarnej bardzo drogiej szkoły podstawowej gdzie matki generalnie nie robią nic oprócz opieki nad dziećmi. Grace bardzo by chciała, aby ją zaakceptowały. Tak się niestety nie dzieje pomimo usilnych prób z strony Grace.
Na początku powieści dość trudno ją zrozumieć czy polubić, ale z czasem Grace odkrywa przed nami czytelnikami swoją prawdziwą twarz, która jest znacznie bardziej ludzka.
To bardzo ciekawy zabieg jaki zastosowała na nas autorka, bo Grace od początku książki nie jest złym bohaterem raczej nijakim. Myślę, że autorka celowo tak ją przedstawiła. Za co należą się pochwały

Fabuła jest naszpikowana wieloma opisami psychologicznymi dotyczącymi zachowań ludzkich.
Jeśli lubicie tego typu powieść, to ta będzie dla Was idealna. Przeczytanie jej zajęło mi parę dni więcej niż myślałam, ale warto było. Jest to tak dobrze skonstruowana powieść psychologiczna , w której ( na początku )  nie za wiele się dzieje, autorka w bardzo ciekawy sposób odrywa przed nami losy bohaterów. Mnie trudno było się oderwać od Grace. Chciałam się przekonać  jak psychoterapeutka poradzi sobie z własnym rozpadem małżeństwa. Autorka doskonale wiedziała w jaki sposób ułożyć układankę abyśmy byli zaintrygowani całością.

Przyznam się szczerze, że myślałam iż Grace poradzi sobie lepiej, ale wtedy już nie czytałabym powieści z takim zaangażowaniem. Grace stara się chronić swoje małżeństwo, rodzinę najlepiej jak może, robi to z taką pasją , iż w pewnym momencie prawie mnie przekonała. Jak już pisałam wyżej powieść jest doskonale skonstruowana pod względem psychologicznym.
Polecam serdecznie powieść wszystkim fanom powieści psychologicznych.


Serdecznie dziękuje wydawnictwu Czarna Owca za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego.












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz